Det finns all anledning att satsa på att starta restaurang just nu. Restaurangbranschen spås gå mot betydligt bättre tider än vad de gjort under de senaste corona-präglade åren, och du som har ambitioner på att bli krögare kan göra riktigt bra affärer framöver. Så länge som du har koll på själva driften, vill säga.
Att driva en restaurang är inte gjort i en handvändning. Som krögare leder du flera olika arbetslag på samma gång, både den administrativa personalen och köks- och serveringspersonal. Att inte ta hjälp av ett ordentligt schemaläggningsverktyg är en riktigt klassisk fälla att gå i, särskilt för den som sett romantiserade filmskildringar av restaurangbranschen där en svettig, trött men lycklig krögare sitter och får ihop schemat på en krittavla inne på kontoret. Ute i verkligheten är situationen en annan.
Vårda din finansiering, sköt din krog
Många krögare vittnar just nu om en positiv framtidstro för hela restaurangbranschen efter några svåra år av coronapandemi och allmänna restriktioner. Att finansiera nya restaurangkoncept kan vara knöligt, många vittnar om att banklån inte är att tänka på under rådande situation. För dig som trots detta fått ihop till finansiering (kanske genom crowdfunding, som krögaren Jon Widegren?) gäller det alltså att göra allt för att se till att din restaurang uppfyller hela sin potential, och att potentiella vinster inte förminskas av exempelvis en illa skött schemaläggning.
Att arbetsschemat på en restaurang flyter på som det ska är nämligen en otroligt viktig del av att maximera krogens förtjänst. Som jämförelse kan du ta exempelvis tillverkningsindustrier som jobbar enligt Just-in-time modellen. Står bandet stilla av någon anledning syns det på intäkterna med en gång. Detsamma gäller arbetet i ditt kök och på ditt kontor.
Gästerna märker om arbetsschemat håller
Ett slarvigt genomfört schemaläggningsarbete märks till och med ute hos gästerna. Om du är osäker på vad gästerna kräver av dig som krögare, är ett tips att konsultera valfri krogrecension i dagspressen. Här hittar du ris och ros som är värd att ta till sig även för dig vars krog inte är den som recenseras. Viktiga faktorer som vill gäster att återkomma, och som är direkt kopplade till restaurangens schemaläggning är bland andra:
- Snabb och uppmärksam service
- Mat ut till borden i tid
- Omedelbar servering av dryck vid bordet
- Servispersonalen har tid att fråga om allt är bra (vilket kan leda till merförsäljning)