AG, eller Allmänna Galleriet som det egentligen heter, är restaurangen i Stockholm som blivit känd för sitt goda kött, råvarorna av god kvalitet och inte minst inredningen. Med själva restaurangen belägen i en gammal industrilokal har man lyckats fånga den ”rustika” och industriella trenden, och människor från hela landet vallfärdar till denna restaurang under sina stockholmsvistelser. Om man vill öppna en egen restaurang gäller det att skaffa sig flera ”USP:s” (Unique Selling Points) så att människor kan tänka sig överge sin favoritrestaurang för att göra ett besök hos dig. Väl där gäller det att de verkligen får en upplevelse utöver det vanliga, så att de både kan tänka sig att komma tillbaka men också kommer rekommendera din restaurang vidare till vänner och bekanta. Du behöver alltså erbjuda något unikt, något som dina konkurrenter inte kan komma med. En restaurang som gjort just detta är Koh Phangan i Stockholm, som tagit fasta på svenskarnas stora kärlek till det thailändska köket och skapat en restaurang inredd precis som om man vore på plats i Thailand.
Vad gör din restaurang unik?
Det du kan göra är alltså att fundera på vilka USP du vill att din restaurang ska ha, vad är det som ska få folk att komma till den? Kanske vill du satsa extra mycket på maten genom att anställa en duktig kock, eller så kan du inrikta dig på något internationellt kök som ännu inte är så vanligt i Sverige – varför inte koreanskt eller peruanskt? Du kanske rentav skapar den nya pizzan eller sushin! Ett annat alternativ är att satsa på en temarestaurang av något slag, kanske amerikansk diner komplett med flottiga hamburgare, pastellfärger, jukebox och milkshakes, eller en Disneyrestaurang med Kalle Ankas köttbullar och Snövits äppelpaj på menyn (kom bara ihåg att kolla upp copyrights och liknande om du vill starta en sådan restaurang.) Ibland räcker det med en fräsch, modern image som känns rätt just nu. Kökstrender för 2013, och massa annan köksinspiration, kan du hitta genom att klicka på länken.