Marknadsför din restaurang

Oavsett vilken bransch man än vill slå igenom inom så finns det en sak som är gemensamt: för att lyckas måste du ha kunder, och för att få kunder måste du marknadsföra din produkt – så varför inte marknadsföra din restaurang också?

Att äga en restaurang som gör god mat är drömmen för de flesta krögare, men för att restaurangen ska bli framgångsrik så gäller det att marknadsföra den på rätt sätt. Och det kan man göra på många sätt. Till exempel är det alltid bra att skapa en logga som kunderna sedan kan associera till företaget, tänk exempelvis på att ett stort gult M genast för tankarna till snabbmatskedjan vilket är exakt vad man ville få fram genom sin massvisa marknadsföring av loggan. Så deras marknadsföringsknep är ett bra exempel på ett lyckat sätt att etablera sig på en konkurrenskraftig marknad. Hos exempelvis Axonprofil kan man hitta mängder av smarta prylar som man kan sätta sitt tryck på, vad sägs till exempel om att trycka loggan på plastpåsar som kan användas vid hemleverans av maten ni lagar? Klicka på: http://www.axonprofil.se/vaskor/plastpasar och se sortimentet. En annan sak som man kan göra för att locka fler kunder är att även fokusera på nutida trender – såsom till exempel trenden med att absolut alla vill fotografera sin mat.

Detaljerna räknas

När4866308-big-burger det kommer till att ge sin restaurang ett namn att räkna med på den konkurrenskraftiga marknaden är det viktigt att se till att alla detaljer stämmer. Såsom hur du serverar din mat på tallriken till exempel. Detta är något som den amerikanska snabbmatskedjan Chili’s Bar and Grill tagit till sig. De uppmärksammade nämligen sina kunders ständiga fotograferande och publicerande av matbilder i sociala medier vilket gjorde att man helt enkelt la mer fokus på att lägga upp maten på ett snyggare sätt – så att maten skulle fastna bättre på bild, skriver tidningen IDG. Så varför inte göra som dem och fokusera mer på fotogeniska maträtter och på så vis även få mer taggar och uppmärksamhet i sociala medier online? Se till att skapa en rad olika konton på alla populära sajter och börja posta – men tima det rätt, annars kan det bli motsatt effekt. Enligt tidningen Internetworld kan timingen avgöra om ditt inlägg får tusentals visningar eller om det bara får tre, så det gäller att veta vilken tid på dygnet som det lönar sig att uppdatera, lägga upp bilder och sätta statusar.

Att tänka på med din marknadsföring:

  • Skapa en logga
  • Få loggan att synas och kännas igen
  • Fokusera på nutida trender och anpassa din restaurang efter dessa
  • Var aktiv i sociala medier
  • Glöm inte att alla detaljer är viktiga