För att lyckas driva en restaurang krävs ett vinnande restaurangkoncept. Konceptet bör fungera som en röd tråd genom hela verksamheten. Inredning såväl som meny anpassas efter konceptet för att ge gästerna en helhetsupplevelse.
Det som utmärker världens bästa restauranger är att de har ett enhetligt koncept som speglas i varje detalj i restaurangen. Stolarna, servetterna och glasen speglar helhetskonceptet. Hos https://furnitgroup.se/ hittar du massor med designmöbler för att inreda din restaurang. Innan du införskaffar möblerna och andra inredningsdetaljer bör du noggrant tänka ut helhetskonceptet. Ta gärna inspiration från världens bästa restauranger för att se hur de arbetar med koncept och inredning. Ett bra exempel är stjärnkocken René Redzepis restaurang Noma i Köpenhamn. Här följer inredningen en röd tråd där skandinavisk minimalism varvas med rustika material. Var konsekvent och använd dig av ett fåtal färger och material.
Att driva restaurang
Att driva en restaurang är att driva ett företag. Utöver ett välgenomtänkt företagskoncept krävs det att du har koll på lagar och regler. Det finns ingen garanti för framgång, utan hårt och strategiskt arbete krävs för att lyckas. Precis som många andra företag tvingas de flesta nyöppnade restauranger stänga under de tre första verksamhetsåren. Med ett välarbetat restaurangkoncept och en identifierad målgrupp minskar risken för konkurs. Det är viktigt att inte försöka göra för mycket eller tro att du kan skapa en restaurang som tilltalar alla. Ett tydligt koncept med en röd tråd för såväl inredning som meny är ett måste. En tydligt definierad målgrupp är viktigt. Beroende på restaurangens läge och koncept bör målgruppens ålder, inkomst, kön definieras. Detta kommer underlätta utformandet av din restaurang. Nedan följer tips på hur du kan tänka vid inredning och meny när du startar en restaurang.
Maten på restaurangen måste såklart följa konceptet och matcha restaurangens inredning. Det räcker inte med att servera god mat. För att lyckas med din restaurang måste du bjuda dina gäster på en helhetsupplevelse. Ett vanligt misstag som restaurangägare gör är att skapa mat som utgår från den egna smaken istället för gästernas. Utgå från den genomsnittlige restauranggästen i din målgrupp när du designar din meny. Identifiera ett hål på marknaden och skapa en nisch. Undvik att ha en alltför bred meny i hopp om att kunna erbjuda något för alla. Det är bättre att ha en begränsad meny som gör att du står ut i mängden.